Viselkedési torzítások a kereskedésben, avagy miért veszítesz folyton

A befektetések, a pénz- és tőkepiacok világa látszólag alapvetően logikára és puszta számokra épül. A legtöbb hibát és veszteséget azonban mégis az emberi psziché okozza: a stresszhelyzetben hozott irracionális és teljesen emóció alapú döntések.
A közgazdaságtan nem egy egzakt tudomány. Vannak alapigazságok amik örökérvényűek, de rengeteg az implicit változó.
A tömeg kollektív pszichológiai állapota és ezáltal a reakciója matematikailag nem definiálható ebből kifolyólag nem létezhet 100%-os találati arány. A piac sokkal tovább tud irracionálisan mozogni mindkét irányba, mint ameddig a pénztárcád bírná azt ezért kulcsfontosságú a betonbiztos kockázatkezelés.
Hiába jó az elemzésed és az adatok téged támasztanak alá, ha mégis ellened megy a piac. A kollektív szentiment rövidtávon felülírja a valós fundamentumokat. Mielőtt pozícióba lépsz már tudnod kell, hogy hol fogsz kiszállni mind nyerőben mind vesztőben egyaránt. Hol lesz az a pont ahol a piac invalidálni fogja az elképzelésedet és hol lesz az a pont amikor realizálod a profitot.
A vesztő pozíciókra költségként kell gondolni. A költségek egy működő vállalkozás organikus és elkerülhetetlen velejárói.

Számos viselkedési torzítás is létezik amik akár egyszerre is fennállhatnak a kereskedés során, de nézzük a leggyakoribbakat:

Veszteség kerülés (Loss Aversion)

Amikor az ember jobban a fél a veszteségtől, mint amennyire örül ugyanakkora nyereségnek. Ez oda fog vezetni, hogy nem fogja időben lezárni a veszteséges pozícióit, mozgatni fogja a stopját és az egész átcsap reménykedésre a racionális viselkedés helyett. Beleragad a rossz pozíciókba amikkel egy idő és kellő számú hasonlóan rossz megmozdulás után azonosul. A pillanatnyi személyes identitása megegyezik az épp aktuális tradejeivel ami tovább gerjeszti a negatív spirált.

Megerősítési torzítás (Confirmation Bias)

Amikor csak azokat az információkat keresed és veszed észre amelyek megerősítenek a saját elképzelésedben. Például longolsz és figyelmen kívül hagyod az erős eladói jeleket. Mondani sem kell, hogy ez a fajta mentális torzítás miért lesz rettentően káros az eredményeidre. Mint sok minden másnál is az életben az objektivitás itt is kardinális. Hiába vettem fel egy pozíciót valamilyen irányba pont ugyanolyan figyelmesen kell követnem és észre vennem azon jeleket is amik az esetleges tévedésemet jelzik.

Túlzott önbizalom (Overconfidence)

Amikor egy jó winstreak után úgy érzed, hogy nincs isten az égben rajtad kívül. Együtt a rezegsz a piaccal, reagál a szintjeidre és jól azonosítod a trendfordulókat. Elkezdesz overriskelni, vagy gyakrabban pozícióba lépni amivel növeled a kockázatot, de ott és akkor azt hiszed, hogy csak a potenciális nyerők skálázódnak, hiszen kurva jó időszakod van és ez biztosan mindig így lesz.

Utólagos bölcsesség (Hindsight Bias)

Amikor elkap a „tudtam, hogy ez fog történni” érzés. Pedig, ha belegondolsz igazából nem tudtad. Ha tudtad volna akkor úgy cselekszel. Ez a fajta torzítás megakadályozza, hogy tanulj a hibáidból hiszen te TUDTAD, hogy ez lesz, tehát a szükséges tudás és skill birtokában vagy, csak most épp valamiért nem úgy cselekedtél. Erre a megoldás a naplózás lesz. Ne csak a konkrét kereskedéseid, belépő és kilépő árakkal, PnL-el naplózd hanem írd le valós időben, hogy milyen jelekre lépsz és miért tartod potenciálisan egy jó pozíciónak. Később az eredményeket összetudod vetni a terveiddel

Falka-effektus, avagy a jól ismert FOMO

Amikor a piac impulzívan mozog egy irányba sokszor eluralkodik a FOMO (Fear of Missing Out) a retail kereskedőkön. A kimaradástól való félelem az egyik leveszélyesebb torzítás mind közül. Eluralkodik a gondolat, hogy mások rengeteg pénzt keresnek míg te csak a partvonalról figyeled az eseményeket, majd elkezdesz belépőket keresni, hogy hol tudnál te is egy kicsit lecsípni magadnak a kialakult mozgásból. A legnagyobb kockázat értelemszerűen a késői belépés lesz. Későn szállsz be, rossz lesz az RR és sérül a kockázatkezelés.

Tehát a piac nem csak technikailag nehéz, sőt! A technikai részét relatív rövid idő alatt meg lehet tanulni, de végsősoron a mentális és pszichológiai kihívásokra adott válasz fogja elválasztani a jó kereskedőt az örök vesztőtől. A piacon a legnagyobb ellenségünk a saját elménk. Egy pszichológiai csata a racionális és az érzelem alapú döntéshozatal között amiben kétségbeesetten próbál nyerni mindkét fél.
A mentális torzítások kezelése és kiiktatása fejleszthető, de nem tanulható. Nem tanulható könyvből, nem tanulható másoktól.
Az ehhez a tudatállapothoz vezető ösvény tapasztalással van kikövezve. Meg kell tapasztalni a rossz beidegződések okozta veszteségeket és érzelmi állapotot majd levonni a konzekvenciákat, újratervezni és szintet lépni!
Nincs más út.

Scroll to Top